us-flag.gif (12791 bytes)

Nővéreim amerikai vakációja

1998. október

1-J5.jpg (9139 bytes) Marta.jpg (5781 bytes)
Berty  Judit Cserepes  Márta

2-ukflag.gif (8346 bytes)

ENGLISH VERSION

Útibeszámoló a vakációnkról

Az első heti út térképe  -  A második heti út térképe  -  A harmadik heti út térképe

Nézzétek meg a képeket az utazásunkról.

Sea World  - Miniatűr Kína Disney World

Cypress GardensSilver Springs - St Augustine

Edison Múzeum - Vizcaya  -  Ringling Múzeum

Savannah  - Kenuzás  -   Keys  -  Egyebek

Atlanta  - Hegyek  -  Pillangó Világ   -  Első nap

1998. október 1.

Egy késői budapesti indulás után, Jutka és Márta lekéste a New York - Tampa járatot, ami megállás nélkül hozta volna őket Tampába csütörtök este 20:36-kor .  Így egy másik járaton, New Yorkból először Atlantába kellett repülniük, ahol gépet cserélve kb. pénteken hajnali 2 órakor érkeztek Tampába. A 26 óras ébrenlét nem állította meg őket abban, hogy itteni idő szerint 4:30-ig beszélgessünk, és ők átadják a két bőröndnyi ajándékot Madelynnek és nekem az otthoniak üdvözletével együtt. Mindannyian nagyon fáradtan, de a találkozás örömével mentünk aludni.

1998. október 2.

Ma reggel 10 óra után ébredtünk fel. A reggeli készülődések után ebédelni mentünk Gulfport-ba, ahol egy kis étteremben mindannyian a helyi rák specialitást rendeltük. Inned a Salvador Dali Múzeumba mentünk, ahol a kurátor által vezetett csoporttal tanultunk meg mindenféle érdekes dolgot Dali életéről es műveiről. A kiállítás után az elegáns Don Cesar hotel tengerpartjáról néztük meg a naplementét.

1998. október 3.

Ezt a napot kényelmes, lassú tempójú vásárlással töltöttük.   Először a Good Will boltba mentünk, majd a Tampa Bay Mall-ba, egy helyi bevásarló központba. Innen az Old Hyde Park-ba mentünk, ahol egy művészeti kiállítást láttunk a lezárt utca közepén. Fényképészek, festők, fazekasok, stb. állították ki, és árulták a műveiket.

1998. október 4.

Ma egy nagyon szép kenu utat tettünk meg a barátainkkal Thomas-szal és Frieda-val. Ez egy nagyon csendes, békés élmény volt, ami jellemző az igazi floridai természetre. Este 17:30-kor templomba mentünk és 19:00 órakor a tampai I-Max moziban (egy hat emelet magas, ívelt mozi vásznon) láttunk egy filmet a Mt. Everest expedicióról, ill. egy másikat az Űrről és a bolygókról.

1998. október 5.

Hetfőn reggel Sarasotába indultunk, ahol a Ringling Múzeumot néztük meg.  A Ringling cirkuszos család értékes gyűjteményét láttuk ebben a mediterrán stílusú épületegyüttesben. Egyéb műkincsek között, itt található a legnagyobb Rubens gyűjtemény a világon. Egy kínai ebéd után a tengerparton bóklásztunk, fürdőztünk és beszélgettünk naplementéig. Este Fort Myers-be utaztunk, ahol egy folyóparti Ta Ki Ki motelban éjszakáztunk.

1998. október 6.

Reggel 9-kor már az Edison Múzeumba voltunk. 100 méter átmérőjű, hatalmas Banyan fa árnyékában vártuk az idegenvezetőt. Megcsodáltuk a kertet különleges növenyeivel, az Edison és Henry Ford házat, valamint a  laboratóriumokat. Sok érdekes részletet hallottunk a munkásságukról életükről. Innen a Seminole Indiánok rezervátumához utaztunk egy rövid látogatásra. Estére Key Largoban szálltunk meg. Egy helyi, tengeri ételeket kínáló étteremben vacsoráztunk meg, egy prágai pincér lány figyelmes kiszolgálásával.

1998. október 7.

A motelunk medencéjében úszkálva ébredtünk fel.   10 óra felé a John Pennekamp korallzátony parkban könnyűbúvárkodtunk. Délután elindultunk az óceán felett vezető úton Key West felé a Georges hurrikán sújtotta szigeteken át. Végigmentünk a key west-i bohém negyeden, és megcsodáltuk a gyönyörű naplementét.

1998. október 8.

Ma reggel ellátogattunk az Ernst Hemingway Múzeumba.  Hemingway itt lakott és dolgozott. Sok híres könyvet írt ebben a dús trópusi növényzettel körülvett villában. Key Westről visszajövet elmentünk az Everglades Nemzeti Parkba, ahol érdekes autó és séta túrát tettünk ebben a mocsaras, lápos világban. Este Miamit és Miami Beachet látogattuk meg, ahol a híres art deco épületek sora szegélyezte a tengerpartot. Szállodák és kávéházak követték egymást.

1998. október 9.

Ma a Vizcayat látogattuk meg Miamiban. Ez egy mediterrán stílusú villa, egy európai kastély formájára kialakított kerttel, amiben azonban trópusi növények és virágok vannak. Rajtunk kívül más híres személyek is jártak már itt, mint pl. a Pápa, Reagan elnök és Erzsébet Királynő. Délután elmentünk Fort Lauderdale-be, az "amerikai Velencébe", ahol a házak közötti vizi utakon "parkolnak" a yachtjaikkal a jómódú lakosok. Innen a Pillangó Világba mentünk, ahol egy nagy hálóval bekerített trópusi kertben sok ezer pillangó szálldogált. A világ minden tájáról, mindenféle színű, fajtájú és méretű pillangók vettek minket körül, néha még a vállunkra is szálltak. Gyönyörű virágok, vízesés, kis tavak halakkal, kolibrivel és más trópusi madarakkal egészítették ki ezt a mesébe illő világot.  Márta vállán néha egyszerre három papagáj is volt. Estére érkeztünk vissza Tampába.

1998. október 10.

Szombat reggel megnéztük a Tampa Bay Performing Arts Centert.  Egy ottani önkéntes vezetésével néztük meg a négy színházat és a színfalak mögötti életet. Ezután egy rövid időt töltöttünk a kóstolással egybekötött helyi ételbemutató fesztiválon. Misét hallgattunk, majd a Rómeo es Júlia balettot láttuk, az itt vendégszereplő Monte Carlo balett társulat előadásában. Ezután éjfélig az Ybor City-ben a helyi kubai negyed színes forgatagában sétáltunk.

1998. október 11.

Ma reggel Orlando városban a Disney Worldbe látogattunk el. Itt leszünk 4 napig.  Az első látványosság a közelmúltban megnyílt Állat Királyság volt. Egyebek között egy szafari jeep túrát tettünk "Afrikában", ahol a járműből zsiráfokat, elefántokat, vizilovakat, antilopokat, zebrákat, stb. láttunk. Afrikai zenészeket hallgattunk, és egy afrikai vonat-kirándulást tettünk. Este egy vadonatúj, látványos szuper show-t,  a Fantasmic-ot láttuk az MGM Studio 6000 férőhelyes amfiteatrumában.  Disney figurák elevenedtek meg vízfüggönyre vetítve, lézer fényjáték és különböző hangeffektusok kíséretében.

1998. október 12.

Ma az Epcot Centert látogattuk meg, a jövő világát és a nemzetközi pavilonokat. Például "Kínában" egy 360 fokos vetítő vásznon csodálhattuk meg az ország lélegzetelállítóan szép tájait. "Marokkó" sikátoraiban sétáltunk, és néztük az arab énekeseket és táncosokat. "Mexikó"  piacterén kézművesek áruit nézegettük. "Párizs" utcáin az Eiffel torony tövében bőrig áztunk egy igazi floridai trópusi esőben.

1998. október 13.

Ma egy nagyon sűrű napunk volt. Reggel a Sea World-be mentünk. A delfin és gyilkos bálna bemutatókon kívül sok érdekes tengeri állatot láttunk. Innen 17-19 óraig az MGM Stúdióba mentünk.  Itt egyedül Márta merészkedett fel a Terror Toronyba, ahol a lift többször a mélybe zuhant vele és a többi sikoltozó túristával.  Este 9-re visszamentünk az EPCOT parkba a híres tűzijáték, lézerfény és hang bemutatóra.

1998. október 14.

Ma visszamentünk az Epcot Centerbe.  A Kodak pavilonban egy háromdimenziós, effektusokban gazdag, néha vicces, néha ijesztő filmet láttunk. Például egerek rohangáltak a lábaink között, tátott szájú kígyó csapott felénk, mintha csak centiméterekre lett volna az arcunktól.  Később, az Exxon kiállításon, padsoraink egy őskori erdő közepén siklottak dinoszauruszok és más őslények között.  Délután az egysínű vasúttal utaztuk körbe a Disney birodalmat. Rövid kiterőt tettünk egy polinéziai üdülőtelepen.  A Magic Kingdomban a rajzfilm figurák színes felvonulását sikerült elkapnunk, és egy gőzössel körbeutaztuk ezt a meseországot.

1998. október 15.

Ma Splendid China parkba mentünk Orlandóba.  Ez egy nagy park, kínai és ázsiai épületek, szobrok, stb. pontos miniatűr változataival. Minden épület kézimunkával készült, például a Kínai Nagy Fal 800 méter hosszú és 1 méter magas változatát több, mint hat millió öt centiméteres kőtéglából állították össze kínai szakemberek.  Nagyon érdekes és tanulságos kiállítás volt. Este a Forever Tango show-t láttuk itt Tampában. Ezt a fergeteges táncestet argentin táncosok és muzsikusok adták elő.

1998. október 16.

A mai napot utazással töltjük. Altlanta városba megyünk autóval, ahol Szilviát, gyermekkori barátunkat, Judit osztálytársát látogatjuk meg. Néhány napot ott fogunk tölteni.

1998. október 17.

Kedves házigazdáink, Szilvia és Attila elvittek bennünket egy kb. 600 km hosszú hegyi autós túrára a közeli Georgia, Észak-Karolina és Tennessee hegységeibe.  A fák gyönyörű őszi színekben pompáztak a hegyoldalakon.  Csodálatosan szép út volt.

1998. október 18.

Ma reggel először templomba mentünk, majd Atlanta belvárosába. Meglátogattuk az Underground Atlanta elnevezésű föld alatti bevásárló és szórakoztató központot, a Coca Cola Múzeum előcsarnokát, a CNN központját, ahol a hírprogramokat közvetítik a világ minden tájára és az Olimpiai Parkot. Több más atlantai látványosságot és Szilvi munkahelyét is megnéztuk.  Délután a Stone Mountain (Kő hegy) parkba mentünk, ahol Jackson, Lee és Jefferson lovasszobra van a gránit hegyoldalba beleferagva.  A méretek érzékeltetésére csak egy adat: a lovak fülei 2 méter magasak. Impozáns látvány még messziről nézve is. Innen Szilvi es Attila függővasúttal felvittek minket a hegy tetejére, ahonnan nagyszerű kilátás volt a közeli Atlantára és az azt körülvevő erdősávokra. Este az ausztráliai Outback Stakehouse-ban vacsoráztunk. A pompás vacsora után Mártinak kellett segíteni, hogy melyik ajtón, a "Sheilas" vagy a "Blocks" feliratún, kell a hölgyeknek a mosdóba bemenni. Most már ő is jól elboldogulna Ausztráliában...  Mindhárman nagyon hálásak vagyunk Szilvi és Attila bőkezű vendéglátásért, és azért, hogy ilyen sok szép helyre elvittek bennünket.

1998. október 19.

Ma reggel Atlantából Savannah-ba autóztunk. Savannah egy hangulatos, európai stílusú kis város, fantasztikus szökőkutakkal és szobrokkal, díszített parkokkal és gyönyörű villákkal. Mindenütt dúsan nőnek a trópusi növények és pálmafák. Clint Eastwood rendezett itt egy filmet pár évvel ezelőtt, mi is megnéztük a filmben látható épületeket. Délután St. Augustinba érkeztünk. Ez a legöregebb város az Egyesült Államokban, több, mint 500 éves spanyol település. Bájos utcái, korabeli házai, korhű viseletet hordó emberek teszik teljessé a Spanyol negyed illuzióját.

1998. október 20.

St. Augustinból  Silver Springs-be utaztunk. Itt üvegfenekű hajón utazva láttuk a csodálatos halakat és a víz alatti életet a kristálytiszta forrásvízben és folyóban. Egész éven át 23 °C hőmérsékletű a víz. Gyönyörű fák, virágok, madarak, majmok egészítettek ki ezt az idillikus környezetet.

1998. október 21.

Ma egész nap az üzleteket jártuk.

1998. október 22.

Ezt a napot a Cypress Gardens-ben töltöttük. Ez egy igazi trópusi Paradicsom, tele színes virágokkal, növényekkel és madarakkal.

1998. október 23.

Ma reggel meglátogattuk jó barátainkat, Ruth-t és Ray-t. Beszélgetéssel és egy pompás négyfogásos ebéddel töltöttük el az időt igen kellemesen. Innen vásárolni mentünk, majd a Clearwater Beach-en Márti úszott egyet a közeli delfin csapattal. Megnéztuk a naplementét, és találkoztunk Madelynnel, akivel együtt megvacsoráztunk a híres Ottavio's olasz étteremben.

1998. október 24.

Megnéztük a Tampa Theatre épületét, majd Márta és Judit főzött nekünk egy fantasztikus, igazi hazai paprikás csirkét uborka salatával. Délután a Bally's sportcsarnokba mentünk vizi-tornázni. Este St. Petersburg-be autóztunk egy csodálatos szabadtéri koncertre, amit a Forida szimfonikus zenekar adott. A koncert Csajkovszkij 1812. nyitányával végződött, tűzijátékkal a háttérben a vízparton.  Nagyszerű élmény volt!

1998. október 25.

Ma reggel Tampa belvárosában levő Sacred Heart templomba mentünk, ahol Madelyn lányának, Michellenek is az esküvője volt. Még egy rövid vásárlás, majd a nővéreim becsomagoltak. Valahogyan sikerült a bőröndöket is lezárni. A repülőtéren könnyes búcsút mondtunk egymásnak a következő viszontlátásig. Sohasem fogjuk elfelejteni ezt a csodálatosan sikerült vakációt.

===================================================================

Néhány észrevétel magyar szemmel Amerikáról:

A mosógépes mosási ciklus csak kb. 30 percig tart, és hideg vizet használnak a mosáshoz.

Az idősek és a mozgássérültek nem otthon ülnek, hanem aktív részesei az életnek.

A vízzel takarékoskodnak, de a lámpákat mindenütt égve hagyják.

A járdákon és a buszmegállókban szinte senkit sem lehet látni.

Pirosban  is átmehetnek a gyalogosok  az utcán.

A fűre lépni szabad.    Az emberek kosár nélkül mennek el vásárolni.

Üzletekben sem kell kosár, ha keveset vásárolunk.

Az üzletekben a pénztáros minden zacskókba csomagol, úgy adja át.

Mi mi hálásan mondunk köszönetet Matolcsy Gézának
gondos szerkesztöi munkájáért és az ékezetekért.

VISSZA A HONLAPRA (BACK TO HOME PAGE)